Poznaj historię silników Harley-Davidson

Harley-Davidson dziś jest firmą kojarzoną na całym świecie przez fanów motocykli. Obecnie marka ta kojarzy się głównie z silnikami V- Twin, jednak początki tej firmy związane były z zupełnie innymi konstrukcjami. Sięgając do początków Harley-Davidson, trzeba się cofnąć do przełomu wieków, kiedy to rozpoczęły się pierwsze prace związane z budową jednostki napędowej. W tym artykule przyjrzymy się nieco bliżej historii silników tej marki i omówimy najciekawsze konstrukcje.

historia silników harley davidson

Początki

Pierwsze silniki stworzone przez założycieli Harley-Davidson zostały zbudowane w roku 1900, jednak wtedy nie spełniały wymagań. Ulepszone jednostki jednocylindrowe, które były gotowe do pełnego użycia, pojawiły się w roku 1903 i mogły się pochwalić mocą rzędu 3 KM. Silnik szybko ewoluował i już w 1904 roku pojawiła się ulepszona jednostka. Harley-Davidson jednak nie pozostawało na laurach i cały czas rozwijali swoje silniki, czego efektem była jednostka o pojemności 491 cm3, która stanowiła podstawowy motor napędzający ich motocykle w roku 1912. Ostatecznie produkcję tej jednostki wstrzymano w 1918 roku, a jej finalna wersja mogła się pochwalić mocą 4,34 KM.

Jednocylindrowa jednostka była również produkowana w latach 1926-34. Spośród dwóch produkowanych wersji, jedna dysponowała mocą 8 KM, a druga 12 KM. Charakterystyczne było dla tych jednostek zastosowanie gaźnika Scheblera. Silnik wydawał podczas pracy bardzo charakterystyczne dźwięki, dlatego nazwano go dmuchawką.

Kultowe jednostki napędowe

Jednymi z najbardziej kultowych jednostek napędowych wyprodukowanych przez Harley-Davidson są silniki nazywane mianem Flathead. Produkowane były w latach 1929-51 i napędzały w trakcie wojny alianckie motocykle. Powstało wiele różnych odmian tej jednostki o różnych pojemnościach. Cieszyły się dużą niezawodnością, a najchętniej były kupowane jednostki o pojemności 1200 cm3.

Kolejny kultowy silnik wyprodukowany przez Harley-Davidson, to Knucklehead. Łatwo można rozpoznać te silniki po pokrywach dźwigienek zaworów, które przybierały kształt knykci od zaciśniętej pięści. Pierwszy model z tej serii silników zadebiutował już w 1936 roku. Jednostki te charakteryzowała wysoka moc, jednak miały niestety kilka wrodzonych wad związanych z układem smarowania. Produkcję zakończono w 1947 roku.

Ostatnim rodzajem silników, o którym wspomnimy jest silnik Shovelhead. Na rynku zadebiutował w 1966 roku i swoim wyglądem przypomniał jeszcze Panheada, jednak głowica i cylindry miały już formę znana z Shovelheadów. W 1969 roku, w silnikach tego typu nastąpiła zamiana za prądnicy na alternator, co spowodowało ewolucję wyglądu korpusu silnika. Sprzedaż tych silników została zakończona w 1984 roku.

Losy Harley-Davidson w czasie I wojny światowej i później

Harley-Davidson w czasie wojny nie mogło narzekać na problemy. Produkcja motocykli spod tej marki znacząco wzrosła, głównie za sprawą sprzedaży dla wojska. Problemy pojawiły się w momencie krachu na nowojorskiej giełdzie. Na szczęście firma się nie poddała i wdrożyła w tym okresie wiele przełomowych technologii. Od tego czasu firma borykała się tylko z niewielkimi problemami, a w 1969 roku została wykupiona przez AMF, jednak to nie wpłynęło znacząco na jej działalność i z powodzeniem produkuje motocykle do dziś.