Skip to main content

Poznaj historię silników Harley-Davidson

Harley-Davidson dziś jest firmą kojarzoną na całym świecie przez fanów motocykli. Obecnie marka ta kojarzy się głównie z silnikami V- Twin, jednak początki tej firmy związane były z zupełnie innymi konstrukcjami. Sięgając do początków Harley-Davidson, trzeba się cofnąć do przełomu wieków, kiedy to rozpoczęły się pierwsze prace związane z budową jednostki napędowej. W tym artykule przyjrzymy się nieco bliżej historii silników tej marki i omówimy najciekawsze konstrukcje. 

historia silników harley davidson

Początki

Pierwsze silniki stworzone przez założycieli Harley-Davidson zostały zbudowane w roku 1900, jednak wtedy nie spełniały wymagań. Ulepszone jednostki jednocylindrowe, które były gotowe do pełnego użycia, pojawiły się w roku 1903 i mogły się pochwalić mocą rzędu 3 KM. Silnik szybko ewoluował i już w 1904 roku pojawiła się ulepszona jednostka. Harley-Davidson jednak nie pozostawało na laurach i cały czas rozwijali swoje silniki, czego efektem była jednostka o pojemności 491 cm3, która stanowiła podstawowy motor napędzający ich motocykle w roku 1912. Ostatecznie produkcję tej jednostki wstrzymano w 1918 roku, a jej finalna wersja mogła się pochwalić mocą 4,34 KM. 

Jednocylindrowa jednostka była również produkowana w latach 1926-34. Spośród dwóch produkowanych wersji, jedna dysponowała mocą 8 KM, a druga 12 KM. Charakterystyczne było dla tych jednostek zastosowanie gaźnika Scheblera. Silnik wydawał podczas pracy bardzo charakterystyczne dźwięki, dlatego nazwano go dmuchawką

Kultowe jednostki napędowe

Jednymi z najbardziej kultowych jednostek napędowych wyprodukowanych przez Harley-Davidson są silniki nazywane mianem Flathead. Produkowane były w latach 1929-51 i napędzały w trakcie wojny alianckie motocykle. Powstało wiele różnych odmian tej jednostki o różnych pojemnościach. Cieszyły się dużą niezawodnością, a najchętniej były kupowane jednostki o pojemności 1200 cm3. 

Kolejny kultowy silnik wyprodukowany przez Harley-Davidson, to Knucklehead. Łatwo można rozpoznać te silniki po pokrywach dźwigienek zaworów, które przybierały kształt knykci od zaciśniętej pięści. Pierwszy model z tej serii silników zadebiutował już w 1936 roku. Jednostki te charakteryzowała wysoka moc, jednak miały niestety kilka wrodzonych wad związanych z układem smarowania. Produkcję zakończono w 1947 roku.

Ostatnim rodzajem silników, o którym wspomnimy jest silnik Shovelhead.  Na rynku zadebiutował w 1966 roku i swoim wyglądem przypomniał jeszcze Panheada, jednak głowica i cylindry miały już formę znana z Shovelheadów. W 1969 roku, w silnikach tego typu nastąpiła zamiana za prądnicy na alternator, co spowodowało ewolucję wyglądu korpusu silnika. Sprzedaż tych silników została zakończona w 1984 roku.

Losy Harley-Davidson  w czasie I wojny światowej i później

Harley-Davidson w czasie wojny nie mogło narzekać na problemy. Produkcja motocykli spod tej marki znacząco wzrosła, głównie za sprawą sprzedaży dla wojska. Problemy pojawiły się w momencie krachu na nowojorskiej giełdzie. Na szczęście firma się nie poddała i wdrożyła w tym okresie wiele przełomowych technologii. Od tego czasu firma borykała się tylko z niewielkimi problemami, a w 1969 roku została wykupiona przez AMF, jednak to nie wpłynęło znacząco na jej działalność i z powodzeniem produkuje motocykle do dziś.

 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.

Najnowsze wpisy:

Najpopularniejsze wpisy:

Najnowsze komentarze:

Planuję właśnie sprzedanie samochodu na złom, ale całkowicie się na tym nie znam i szukam informacji jak się do tego przygotować. Dziękuję, że ktoś zdecydował się dodać taki poradnik! Na pewno pomoże wielu osobom w takiej sytuacji jak moja.
Dobrze wiedzieć, że skupy aut odkupią samochód, który nie jest w świetnym stanie technicznym. Jestem obecnie na etapie kupowania nowego samochodu i zastanawiam się, co zrobić ze starym... Muszę przyznać, że opcja ze skupem samochodów wydaje się warta rozważenia...
Świetny artykuł, wszystko jasno wyjaśnione, bez zbędnego lania wody. Teraz wiem, jakie dokumenty muszę przygotować do sprzedaży auta w skupie i jak to wszystko przebiega. Na pewno skorzystam, jak będę sprzedawał swoje auto. Dzięki!
Znakomity artykuł, który świetnie podsumowuje wszystkie kluczowe usługi oferowane przez pomoc drogową. Uważam, że warto byłoby jeszcze rozwinąć kwestię pierwszej pomocy mechanicznej na miejscu zdarzenia. Dzięki za świetne zorientowanie w temacie!
Antoni 1 lat temu Zasada Skup aut Poznań
Super skup sprzedaż trwała 10 minut Polecam